Annons:
Etikettallmänt
Läst 3278 ggr
[Teddies matte]
3/2/13, 10:14 PM

Hur kom du fram till Lagotton?

Du som har Lagotto, hur kom du fram till att detta var rasen för dig?

Hos oss finns det diverse allergier i familjen och det behövde vara en hund som inte fäller. Lagotton gav inte några reaktioner. Storleken är passande, vi ville ha en lite "mittimellanhund", inte alltför aktiv men inte heller "för lugn", arbetsvillig hund. Goda erfarenheter!

Annons:
MonisN
3/4/13, 11:19 PM
#1

Ungefär så skulle jag också kunna sammanfatta det! Sambon är hyperallergiskt mot alla pälsdjur så egentligen har det aldrig varit aktuellt att skaffa hund, men när vi fick höra talas om Lagotton så började tanken gro att kanske vi kunde ha en sådan. Det var lite av en chansning, men det har gått över förväntan bra. Inga allergiska reaktioner har visat sig. Jag vet fler som är så allergiska, men Lagotton funkar.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[erikam]
3/7/13, 8:30 PM
#2

Vi tänkte också lite så. Vi har haft leonberger innan och där har vi ju en rackare som fäller ordentligt. Mamma var trött på hundhår i ögon och på kläder och upptäckte lagotto, som är en otroligt vacker ras i lagom storlek :)

nadilda
3/9/13, 8:25 AM
#3

Vi (jag) körde uteslutnings metoden, bläddrade i våran stora hundras-bok och skrev upp alla hundar mellan 35-47 i mkh som inte krävde extremt mycket, var riktiga jakthundar som behövde jaga, eller hundar med andra egenskaper vi absolut inte ville ha. Blev nog ca 20 raser jag skrev upp och som jag sedan läste om en massa om och presenterade för min familj. Pappa gillade lagotton direkt och när han såg att det var en tryffelhund föll han direkt för han har ett måste att han absolut vill leta kantareller med hunden. Min syster och mamma gilalde först inte rasen utseende mässigt så vi började motvilligt kolla på andra raser men sedan lyckades jag och pappa lura dem att hälsa på en 5 månaders lagottovalp och sedan var beslutet klart 😛

Snapsen
3/20/13, 10:47 AM
#4

Vi har haft boxrar före och ville efter sista byta ras till en lite mindre ras men ingen småhund. Lite päls var heller ingen nackdel då boxrarna var lite frusna efter timmar i stallet, skogen osv.

Efter att träffat flera Lagottos så började jag få upp ögonen för rasen, läste massor! Vi är svampmänniskor dessutom så den egenskapen ska bli jättekul att utveckla🙂Vi har även katter, frigående höns samt rådjur inpå knuten så en ras utan större jaktdrift var också ett krav.

Gillar boxrarnas lekfullhet och aktivitet och tycker inte Lagotton är särskilt annorlunda. Jag uppfostrar Eddie nästan lika men några egenskaper skiljer sig förstås. Tränar mycket lydnad, spår och sök. Viltspår verkar vara hans favoritlek och något vi kommer satsa på.🙂

Nu är han ju bara 7 månader och vi får se vad framtiden ger!

Yoshi11
3/22/13, 1:52 PM
#5

Körde på uteslutningsmetoden och kvar fanns golden retriever, pudel och lagotto romagnolo. Lagotto vann till slut då jag fick ta hänsyn till att jag faktiskt bor hos en stor familj och alla skulle vara delaktiga i hundens liv i åtminstone tre år innan jag flyttar. Alltså vann lagotton då de inte fäller (mammas åsikter spelade stor roll in här) och att det inte är en alltför stor ras (pappas åsikter). För mig passar lagottons aktiva personlighet och villighet att arbeta perfekt! ^^,

Yoshi är nu 1,5 år och jag är så glad över att jag valde just honom :D

Upp till toppen
Annons: