Annons:
Etikettallmänt
Läst 7312 ggr
[erikam]
7/20/13, 8:01 PM

Lagotto som förstagångshund

Hej ! 

Jag tänkte höra om det är någon av er som har lagotto som "förstagångshund", alltså om ni inte haft någon hund innan ni skaffade lagotto.

Anledningen till att jag undrar är för att jag anser att lagottos är väldigt säregna av sig, åtminstone vår hund. Viggo är väldigt förtjust i matte, han är en riktig mammagris, gräver som en galning och är otroligt envis. 

Tidigare har vi bland annat haft leonberger och i alla fall två av dem vi haft var otroligt lugna trots sin storlek och styrka. Viggo kan jag uppleva mer "rastlös" de dagar han anser att han inte får tillräckligt med aktivitet. 😉 Våra leonberger har varit nöjda med det mesta och lufsade lugnt omkring. Självklart beror det också på individerna och deras egna personligheter. 

Så, vad tycker ni om lagotto som förstagångshund ? Och om någon av er har hund för första gången som är lagotto, har ni tyckt att det varit svårt (självklart kan det vara svårt att veta om man inte har något att jämföra med).

Annons:
[Teddies matte]
7/20/13, 11:04 PM
#1

Jodå, känner flera som tagit Lagotto som första hund, inga problem.

Min Lagotto är också min första helt och hållet egna hund. Lite tufft i början, han var en ganska krävande valp, men nu är han en mycket härlig hund. Så länge man har en del hunderfarenhet/kunskap sen tidigare kan jag inte påstå att Lagotton skulle vara en särskilt svår förstahund, men det kan ju variera.

nadilda
7/21/13, 12:00 AM
#2

Vår lagotto är 100% förstagångshund, ingen av familjemedlemmarna har haft någon hund förut. Så Dolly är en riktig försökskanin 😉

Nä, men det funkar jätte bra! Klart att hon kräver lite, men det visste vi ju innan så det blev ju ingen överraskning.

habadaba
7/23/13, 3:39 PM
#3

Balle är min första hund. Så kunde ingenting om hundar, men läste på ALLT om hundar och rasen. Sen va jag extremt noga med vilken uppfödare jag valde. Nu 1år senare står jag med den "perfekta" hunden som har en underbar mentalitet och bra grundlydnad, så nu kan vi göra allt vi vill :P

Jenniferri
7/24/13, 3:47 AM
#4

Wille är min första hund, jag sköter honom helt själv. Krävande ja, väldigt mycket faktiskt. Fast är han är ju trots allt en unghund (15mån). Men inget jag inte har kunnat hantera.

Varför din viggo inte är lika lugn som t.ex en Leonberger kan bero på att Lagotton är riktigt aktiva hundar som kräver en hel del aktivering och om jag inte minns helt fel så kräver inte en Leonberger lika mycket som en Lagotto :p

// Hannah

[erikam]
8/10/13, 2:17 PM
#5

Okej, kul att höra era svar. Tack för det ! 🙂

Upp till toppen
Annons: