Annons:
Etikettallmänt
Läst 2191 ggr
Wellcraft
2014-01-05 22:44

Fördomar

Någon mer än jag som möts av otroligt mycket fördomar ang. lagotto?
Har fått höra från många att min hund kommer bli aggressiv, galen, rent utsagt knäpp så fort han blivit könsmogen.
Verkar cirkulera väldigt mycket okunskap kring lagotton.
Har innan mitt hundägande varit i kontakt med lagotto, två jättetrevliga på skolan och en mörkbrun tik som hette Trixa som jag tränade för ett x antal år sedan.

Har aldrig träffat på en "dålig" lagotto, enbart ett par som har varit lite fega.
Vart kommer dessa fördomar ifrån? 
Kan även tillägga att min valp är en av de trevligaste & mest säkra hunden jag stött på.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Shelsy
2014-01-05 22:47
#1

Vet hur det är, fast vi har inte samma ras, jag har Dalmatiner. Har även Tibetansk Terrier och Cocker Spaniel, men där har jag inte mött några fördomar ännu.

[Teddies matte]
2014-01-05 22:47
#2

Främst på forum och annars på nätet, inte direkt i verkligheten. Ja, tyvärr verkar det finnas mycket okunskap om rasen, tror det kommer från folk som träffat på nån enstaka mindre trevlig Lagotto och sedan dömer hela rasen utifrån det, eller bara sprider vidare något de hört talas om eller läst på nätet. Rasen blev ju tyvärr alltför populär ett tag i Sverige och mentaliteten var inte den bästa just då, men många verkar ha svårt att släppa och inse att rasen aveln inte ser likadan ut i dagsläget.

Snapsen
2014-01-06 16:28
#3

Har fått höra det av en kurskamrat som hade två vänner som köpte sig varsin lagotto (vet inte när i tiden detta skulle ha varit men de var inte från samma kull vad jag förstod). Nåväl bägge dessa hundar var jättetrevliga som valpar/unghundar men förvandlades tydligen enligt denna person radikalt när de var 1,5-2 år. Visade aggressioner och extrema rädslor, avlivades pga av detta efter ett tag.

Jag försökte luska lite om huruvida dessa hundar fick jobba något eller bara agerade promenadkompis men kurskompisen visste nog inte så mycket.

I min värld så förvandlas inte en hund på det brutala viset om det inte handlar om smärta, traumatisk händelse eller extrem stress. Handlade det om dålig avel borde man kunnat sett många tecken innan (?).

Vad jag märkt på vår unghund så mår han betydligt bättre om han regelbundet får använda nosen. Spåra, leta rätt på saker osv gör honom nöjd. Hans självförtroende höjs av att på ett självständigt sätt lösa uppgifter som såna. En självsäker hund är lättare att få att fungera i samhället. Jag har nog fått jobba på hans självförtroende mer än tidigare hundar av bruksras där modet fanns mer naturligt än hos lagotton.

Slarvar jag med den typen av aktivitet så blir han aningens mer skällig, vaktig, ser typ spöken när det blir mörkt. Vankar av och an inomhus, svårt att riktigt få ro. Sen ska han ju klara av någon dag då och då utan att så mycket händer så klart men om jag bara koppelpromenerar säg 4 dagar i rad så börjar jag märka på han att det är nog. Utomhus uppför han sig dock alltid exemplariskt i möten med både människor och djur, det är inomhus jag märker rastlösheten och vaktandet.

Som valp var han löjligt enkel, som tonåring höjdes ribban och det är bara för mig att tillgodose hans välbefinnande. Men det är det värt för attans så kul vi har 🙂

[Teddies matte]
2014-01-06 16:30
#4

#3 Precis, tyvärr väljer en del rasen mer för dess utseende än för dess egenskaper och då blir det problem, en Lagotto måste få arbeta och får den inte det kan den lätt få "problembeteenden". Det behöver inte bero på aveln, många gånger handlar det om att hunden inte får vad den behöver.

nadilda
2014-01-07 21:12
#5

Jag har faktiskt inte möts av så mycket fördomar i "riktiga livet" utan tvärt om så har det varit mycket positivt. Sedan så vet väll knappt hälften av hundägare jag möter vad en lagotto är…

Wellcraft
2014-01-08 07:02
#6

För mig är det så att antingen pratar folk skit om min ras, eller så har de ingen aning om vad det är för ras (precis som #5 skrev).

Han blir oftast kallad för portugisisk vattenhund m.m

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Annons:
Upp till toppen
Annons: