Annons:
Etiketthälsa-och-sjukdom
Läst 3822 ggr
glazy
2015-01-21 22:31

Öron

Undrar hur ni sköter era Lagottosars öron? Jag har en hane, som får återkommande infektioner. Vi plockar håret i öronen, men han hatar det!! Får hålla honom och sen undviker han oss :( Fick lov att ta hjälp av vet förra veckan och "sanera" öronen under narkos, och nu ett par veckor med örondroppar. Tycker så synd om vår vovve! Nån som har nåt tips?!

Annons:
[Teddies matte]
2015-01-22 16:02
#1

Plockar efter behov, min har väldigt gles växt i öronen så det behövs inte plockas särskilt ofta. Han har inget emot det, det gäller att inte ta för mycket i gången så det gör ont när man plockar. Vad äter hunden för foder undrar jag?

wingren
2015-06-11 23:39
#2

Jag lämnar faktiskt in min på en djuraffär/hundtrim, jag är med under tiden så jag ser hur det går till och så han stannar på trimmbordet. Tar 20 minuter, kostar 100 kr och jag slipper vara "the bad guy". Han är alltid glad när han kommer dit även om han tycker själva ryckandet är jobbigt. Förra ägaren lämnade honom hos en veterinär som sövde ner honom varje gång det var dags :/ förstår att det kan behövas någon gång kanske men tror inte det är hälsosamt att söva såpass ofta. Mitt tips är att du kollar upp om det finns några bra trimm-ställen i närheten, tyvärr finns det dem som sliter ut håret istället för o dra så det gäller o hitta rätt. Lycka till o hoppas han blir bättre efter dropparna! 🌸

iwozal
2016-03-05 22:09
#3

Min 3 årig hanne hade för 2 år sedan öroninfektion som vi behandlade hos vet.  Först hade vi spolat öronen 2 ggr per dag med Malacetic Aureal i 2 veckor samt droppat Betnovat .  Det har vi fått på recept. Sedan dess spolar vi öronen regelbundet med Malacetic  med ca 10 dagars mellanrum. Ibland plockar vi lite hår från ingången till hörselgången samt regelbundet klipper håret rund öronen så att det blir mer luftigt. Problemet med öroninfektioner ligger i vaxbildningen och långa öronkanaler där svamp trivs bra när det är lite fuktigt. Malacetic är en ättiklösning som löser vax och ändrar pH och förebygger infektioner.

Wellcraft
2016-03-22 21:26
#4

Jag plockar rent så att det inte blir kvavt i hörselgången en gång i veckan. Lämnar självklart lite strån kvar för att skydda gången.
Droppar även öronrens någon gång ibland.  Han har inga medicinska problem, det har vi undersökt, men lättirriterade öron som börjar klia om jag inte håller efter ordentligt.
Jag ser även noga till att det inte är blött eller fuktigt (efter tillexempel bad, dusch) innanför öronlappen utan jag torkar rent noga!

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Upp till toppen
Annons: