Annons:
Etikettbeteende
Läst 4125 ggr
[Teddies matte]
2013-02-20 19:57

"Rasspecifika" beteenden

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har din hund några speciella beteenden för sig? Verkar finnas en del beteenden gemensamt hos Lagottos.

Min är ganska tystlåten (ej skällig) men har istället en del andra ljud för sig, en väldigt massa knorrande vid lek, olika läten för olika behov/viljor.

Kommer alltid med leksaker/ben springandes och trycker i handen/ansiktet på en; "håll i".

Älskar att rulla sig utomhus, speciell nu på vintrarna på blank/plogad snöig väg men även i smuts och sandiga/leriga vägar sommartid.

Att gräva och klättra är också riktiga favoriter!

Annons:
nadilda
2013-02-26 18:31
#1

Gräva och vattenkärlek känns som de flesta lagottos har gemensamt. 😉

Klättra gillar Dolly också, och rulla sig.

Men hon kan var lite skällig ibland även om hon knorrar och låter en hel del också.

Hon får "lagottofnatt" och springer runt, runt i cirklar så fort att hon ligger i svängarna.

[Teddies matte]
2013-02-26 18:32
#2

#1 Ja, Lagottofnatt glömde jag, inte lika vanligt numera, men när han var yngre kunde han få det ofta utomhus när han var lös! :D

Snapsen
2013-03-20 11:18
#3

Våran 7 månaders är väldigt tyst men det där knorrandet är charmigt😃Låter som han pratar när han liksom trycker upp leksaker mot ens händer då han vill att man ska dra, haha.

Gräver ja, går ju bra nu när det är snö men kanske inte så kul när leran kommer…🤪Vattenlek har vi inte hunnit med än då vi köpte honom på vintern.

Lagottofnatt kallade jag boxerfnatt och ter sig lika. Springer som om det brinner i rumpan i cirklar, ser hysteriskt kul ut😂

[erikam]
2013-04-22 12:18
#4

Känner igen det mesta i vår lagotto, knorrande sker vid de flesta sorters lek. Viggo skäller dock ganska mycket, speciellt när vi får besök.

Viggo gör dock något som ingen av våra tidigare hundar gjort men som jag såg på tv att det var en hund som gjorde. När någon av oss i familjen kommer hem skrattar han. Han blir helt galen, viftar på svansen och drar upp mungipan så överkäken syns. Han öppnar också munnen samtidigt, hur stort som helst. Han är inte arg, det är bara någon knasig hälsning han fått för sig 😃

Ove-D
2013-04-23 13:37
#5

Jag kan inte mycket om Lagotto, men det jag fått till mig får mig att tycka att det är en underbar ras!

HästMunken22
2013-04-27 10:44
#6

Bamse älskar att rulla i snö/sand/mossa/frost och är väldigt lättlärd. Väldigt "snackig" dvs. Han skäller inte men gnäller/morrar och gör andra konstiga ljud. Han jagar även löv som blåser. Kommunicerar bra med andra djur och äter allt utom banan av någon anledning…

Annons:
nadilda
2013-04-27 10:47
#7

#6 Jaga löv som blåser känner man igen…😛

Även jaga löv som hon själv kraffsat upp när hon kissat, ser sååå dumt ut när hon först krafsar och sedan slänger sig runt för att fånga löven😂

HästMunken22
2013-04-27 10:49
#8

#7 Haha, och att dra upp nyplanterade blommor ur rabatten är också kul…

nadilda
2013-04-27 10:52
#9

#8 Eller gömma grisöron i rabatten….

MonisN
2013-04-27 15:03
#10

Gräva är nog favoritsysslan hos min lagotto, och jag vet inte hur man får bort det beteendet. Hon skulle gladeligen gräva upp hela trädgården om hon fick😕Jaga torra löv är ju också väldigt kul😃

Tänk på att alla lökväxter, tulpaner, scilla, krokus, påsk- och pingstliljor mm är giftiga och lätta att gräva upp i rabatten. Rhododendronblad är också giftiga.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


HästMunken22
2013-04-27 21:30
#11

#10 Ja, men vi låter honom inte gräva upp det, vi tar det ifrån honom :) Han äter aldrig upp dem och han hinner oftast inte få upp dem ur rabatten innan vi säger till.

MonisN
2013-04-27 21:56
#12

#11 Bra! Vår hund är snabb som en vessla att stoppa det mesta i munnen och vägrar sen släppa. Att lagotton är en soptunna visste vi innan vi köpte henne, men om det är ett rasbeteende att de vägra släppa vet jag inte.

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Snapsen
2013-05-08 13:07
#13

våran äter också allt utom banan 🙂

Sen gillar han pinnar. Bär gärna omkring på samma pinne hela promenaden. Framme vid vår veranda säger jag 'spot ut' och han släpper den direkt. Han börjar få ihop en fin liten samling här utanför🤪Bollar är inte alls lika kul säger han.

Annons:
Upp till toppen
Annons: