Annons:
Etikettträning-och-tävling
Läst 2579 ggr
[Teddies matte]
2/23/13, 12:21 PM

Aktivering

Hur mycket tid lägger du på aktivering, och vad tränar ni? Tävlar du med din Lagotto?

Annons:
nadilda
2/26/13, 6:19 PM
#1

Jag tävlar inte..än. Men har planer på att göra det i lydnad så fort vi är redo, vi tränar på och gör stora framsteg så vi får se när. Har även lite andra grenar jag vill tävla i! 😛 Finns så mycket kul ju!

Ja hur aktiverar jag henne. Vi träna lydnad, trix, allmänlydnad, passivitet, lek mm.. Sedan spårar jag med henne någon gång i veckan, och så tvingar jag grannbarnen att gömma sig i skogen så att vi kan köra kurragömma 😉 Ibland kör jag och någon lite rapport med henne. Hundbus blir det ju också mycket. Och mycket långa skogspromenader med henne lös och massa bus. Snart ska vi börja gå kurs en gång i veckan också.

Snapsen
3/20/13, 11:56 AM
#2

Våran är bara 7 månader så mycket är på lek och korta stunder.

Men dagarna ser ut ungefär så här:

På morgonen: skogspromenad lös ca 1 timme där han får söka rätt på sin leksak, mina vantar etc som 'råkas' tappas bort hela tiden😇Han måste tycka matte är en slarvmaja…

Efter jobbet (där han är med om inte barnen har tidiga skoldagar) så blir det skogspromenad igen. Är vi två som går ut så blir det lite kurragömma och lite mer söka rätt på mattes borttappade föremål, leta torrfoderkulor under snön och ibland hör och häpna finns det skink och korvbitar i träden som måste pillas fram ur barken, riktigt lurigt.🤪Brukar vara ute 1 timme ungefär då också.

Tränar även mycket kroppskontroll i skogen. Balansera på stockar är riktigt svårt och krävande. 

Under tiden vi går så gör jag massor av inkallningar så den biten är han super på vid det här laget.

Tränar korta stunder lydnadsövningar, flera gånger i veckan och det blir liksom under själva promenaden eller på gårdsplanen. Inte så att jag tänker att nu ska vi ut och träna.

Men hans passion är helt klart spår. Har fått lägga rätt kluriga, långa spår redan nu och han är väldigt noggrann och fokuserad. När han kommer fram till rådjursklöven blir han överlycklig! Så viltspår kommer vi helt klart vidarutveckla och faktiskt sikta på tävling i framtiden.

Har även börjat åka till en hundklubb men än så länge tränar vi bara på att ligga avslappnad vid mina ben trots att andra hundar finns omkring.

Upp till toppen
Annons: