Annons:
Etikettbeteende
Läst 4628 ggr
[Teddies matte]
2013-02-23 13:32

Din hund som valp

Hur var din Lagotto som valp? Och beter sig hunden liknande också idag?

Min var grymt livlig och energisk, busig och väldigt bitig. Här och där och överallt, väldigt intensiv. Idag är han däremot en helt annan hund, mycket lugn och förståndig jämfört med då.

Annons:
MonisN
2013-02-28 20:50
#1

Min Lagotto är 5 månader, men har lugnat ner sig betydligt. När hon var lite mindre var hon otroligt bitig på oss och även på väggarna. Tyckte väl vi hade fula tapeter😇 Bitigheten försvann i takt med nya tänder och nu biter hon mest på sina ben, inte på våra!

Ett annat stort problem är att hon stoppar allt i munnen, och då menar jag ALLT! Hon vägrar sen att släpp eller spotta ut det. Det blir en kamp och hon skyndar sig att svälja eller står bara helt still för att vi inte ska se att hon har något i munnen. Byteshandel funkar inomhus när hon fått tag i något hon inte får tugga på, kläder t ex, men det funkar aldrig utomhus. Hästskit är ju så gott….🤮

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


[Teddies matte]
2013-02-28 20:53
#2

#1 Hihi, testat berömma när hon tar något? Brukar vara väldigt effektivt och man får en hund som istället för att springa iväg när den tagit något, glatt kommer och visar vad den hittat.

Har hunden tagit något alltså, så skall man låta glad och inte jaga hunden, få hunden att komma med det den tagit och så byter man mot något lämpligt sedan.

Snapsen
2013-03-20 11:09
#3

Våran är nu 7 månader och jag tycker han varit sömnigt lugn inomhus i princip hela tiden. Nu är vi ju vana med boxrar och dom är ju väldigt energiska….Men denna sover ju nästan jämt, haha.

Vi har varit ute väldigt mycket i skogen då vi bor där så när vi kommit in så har han pladask somnat i flera timmar. Väldigt lätt att slappna av fort🙂

I början hade han liten period mellan 18-20 som han var något mer busig även inomhus. Men absolut inte jobbigt utan mer hämtat sina leksaker och velat ha lite dragkamp, busat lite med katterna osv. Lite vassa bitiga tänder innan han tappade dom var det ju förstås, men överkomligt.

Något som förvånade oss var att det första han gjorde när vi tog hem honom var att gå och lägga sig i hallen under trappan. När kvällen kom funderade vi på om vi skulle bära upp han till vårat sovrum där hans bädd väntade men han sov så djupt så vi lät han vara. Jag tänkte att jag vaknar väl om han blir orolig. Han sov hela natten och har alltid sedan gjort. Övervåningen verkar han inte vara intresserad av.

Lite lätt stressad i nya miljöer är väl det enda negativa. Har fått jobba en hel del på självförtroendet. Vägrade gå om han hörde ett hundskall låååångt bort på kvällspromenaden tex. Tvärstannat i skogen då jag valt en för honom ny stig, vägrat gå med. Har jag då sprungit omkring lite för att få i gång leklusten har han sprungit hem…

Men väldigt social mot människor och hundar som inte skäller på han. Vill hälsa på alla och visar ingen som helst blygsamhet eller reservationer🙂

Nu verkar hans självförtroende blivit bättre så jag hoppas det bara var en period. Vi får väl se vad som blir av honom men han känns väldigt balanserad just nu.

❤️

Yoshi11
2013-03-22 13:59
#4

Yoshi skulle bita på allt, mest utsatt var min systers skor, vars skosulor var i bitar. Sen tyckte han också om att bygga skoberg, släppte man honom ur sikte i tjugo minuter/halvtimme (när han var en "större" valp då) hade han förflyttat minst 5 olika skor från hallen och in till mitt rum, och la dem i en hög på mattan. Denna hög visade han sedan stolt upp för mig.

Sen var, och är fortfarande, han grymt energisk. Jag tror mycket av det beror på min oerfarenhet, han är min första egna hund och jag tror att promenaderna i början blev alldeles för långa (han har blivit utsatt för mycket stress, omedvetet från min sida). Men vi jobbar på detta och har gjort det ett tag tillbaka och ser framsteg varje dag 🙂 Fast hade gärna sett att han inte drar så mycket i kopplet, ännu ett mål vi jobbar mot ;)

Upp till toppen
Annons: