Annons:
Etikettbeteende
Läst 3986 ggr
kisse.b
2013-03-12 10:21

Överstimulerad?

Har en 10 veckors lagottohane som är väldigt "bitig" och på kvällarna löper han amok, river o biter i sin bädd. Om jag korrigerar honom då blir han obstinat o skäller tillbaka, det går inte att få honom att sluta med det han håller på med. Skall jag ta bort bädden och nonsjalera honom? Då han biter i mina byxben så stannar jag o tittar inte på honom tills han slutar, sätter han sig då så berömmer jag honom. Gör jag rätt?

Är hans kvällsbeteende ett tecken på att han är överstimulerad?

Vill så gärna att hans valpperiod skall bli bra.

När vi är ute i skogen har jag honom lös och han får lov att nosa fritt. När han tittar på mig kallar jag på honom och han kommer med en gång, då får han en godis.

Hoppas på snabbt svar.

Lagottomatte

Annons:
[Teddies matte]
2013-03-12 11:08
#1

Välkommen till Lagottovärlden!

Sån var min också, en del Lagottovalpar är väldigt intensiva. Dessutom finns det en del som har svårt med passiviteten, låter som om ni måste hjälpa valpen med passiviteten, det måste finnas balans mellan aktivitet och passivitet, har skrivit en artikel om det här på sidan också. Speciellt på kvällarna brukar de bli extra jobbiga, de är allt för uppe i varv och är övertrötta. Ta valpen i famnen eller håll den nära dig och klappa mjukt, biter valpen och försöker slita sig loss vänder du bara bort huvudet så den inte slipper åt att bita och så sitter du med den så tills den lugnar ner sig, du låter den gå först när den slappnat av, även om det så skall ta 1 timme innan valpen slappnar av, ju mer man övar så går det bara snabbare och snabbare för hunden att slappna av. När valpen sedan börjar klara av detta inomhus börjar man flytta ut "övningen" utomhus och sedan i nya miljöer, så hunden lär sig slappna av på övriga ställen också.

MonisN
2013-03-15 09:03
#2

Så här höll våran valp också på de första veckorna, hon bet otroligt mycket på både oss, väggar och möbler. Mina händer var blodiga för det mesta. Massor av kläder bet hon sönder. Nu har hon lugnat ner sig och är "fin" vovve när hon fått sina nya tänder. Hon bits lite ibland när hon är uppspelt, men jag har hopp om att det försvinner i takt med att hon blir äldre. Vi bor i hus med två våningar, men Bella får bara röra sig på ett begränsat område i nedervåningen, köket och hallen. Övervåningen har stor öppen yta och när hon är där blir hon helt vild (värre när hon var mindre). Hörde att valpar kan få svindelkänsla på stora ytor och då bli "helt galna". Varje gång din valp biter på dig eller något den inte får bita på så avled den och ge den andra saker att bita på, ett gott tuggben t ex. Vi har nyligen avslutat en valpkurs och där fick vi rådet att stänga in henne i en bur av kompostgaller så fort hon biter. Låta henne sitta en liten stund och sen släppa ut henne. Upprepa tills bitandet slutar. Tidskrävande, men det har funkat ganska bra. Ha tålamod, snart lugnar din valp ner sig :)

Den som ställer många frågor ökar mångas visdom!

Medarbetare på foto.ifokus.


Upp till toppen
Annons: