Annons:
Etikettallmänt
Läst 3919 ggr
avon
2013-07-04 08:40

Lagotto romagnolo / Perro de aqua espanol

Hur skulle ni beskriva de största skillnaderna mellan lagotto och perro?

Jag är nyfiken på raserna och försöker lära mig mer.

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

Annons:
[Teddies matte]
2013-07-04 13:34
#1

Jag upplever Lagotton mjukare, tycker Perron verkar skarpare till sättet. Perron har även större vakt- och jaktinstinkt, skulle säga att det är lite "mer hund" om man kan säga så, Lagotton mjukare och lättare att ha att göra med, Perron verkar även något mer reserverad.

Perron varierar mer i storlek, en del blir större än Lagotton. Oftast tyngre och kraftigare än Lagotton. Gällande pälsvård så är det nog kanske enklare pälsvård hos en Perro, den skall inte formas som en Lagotto skall göras till viss del inför utställning, utan mycket naturlig look.

avon
2013-07-06 13:23
#2

Tack för ditt svar! Det gav mig lite mer kött på benen :)

Förutom ovan nämnda, hur tycker (tror) du raserna skiljer sig åt när det gäller träning (ex lydnad, spår eller sök, osv)? 

Någon annan som har tankar eller erfarenhet kring detta?

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

[Teddies matte]
2013-07-06 15:27
#3

#2 Det beror väldigt mycket på vad man tar från för linjer/kombination.

Finns väldigt aktiva Lagottos som är utmärkta tränings och tävlingshundar, detsamma med Perron, och sen finns det också de inom båda raserna som inte är så fartiga och heller inte kräver så mycket, inte lika lättlärda o.s.v.

Rent allmänt skulle jag säga att en mycket aktiv Perro är lite fartigare och vassare än en Lagotto, om jag t.ex. tänker på agility så är en slankare Perro kanske snabbare och bättre i just den grenen när det gäller snabbhet och spänstighet, dock ofta mer ljudande och ev. lättare till slarv, medan en Lagotto kanske inte är lika snabb men är mer noggrann, om du förstår hur jag menar. Men det varierar ju.

Bäst är nog om man tar sig tid och besöka uppfödare inom båda raserna, rasträffar, tävlingar, utställningar o.s.v.

Min Lagotto är väldigt lättlärd och lättränad, bra med motor och fart och älskar att arbeta.

avon
2013-07-06 16:21
#4

#3 Tack igen :)

Jag har kontakt med några perro-uppfödare och ska snart träffa ett par som bor i området och äger 3 lagottos.

Min blogg: www.pysselhyss.com

Medarbetare på scrapbooking.ifokus

Upp till toppen
Annons: