Annons:
Etikettallmänt
Läst 2350 ggr
Candy123
2013-08-02 21:06

Varför just lagotto?

Varför valde ni just laggotto? Vad är positivt och negativt med rasen?

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

Annons:
nadilda
2013-08-02 21:10
#1

För att den är alldeles lagom stor, kräver ungefär så mycket som vi(jag) vill ge, är en rätt så frisk ras, passar väldigt bra till att leta kantareller 😛 och är lättlärd och sammarbetsvillig

[Bambis]2
2013-08-02 21:11
#2

Men Candy….. ;)

nadilda
2013-08-02 21:11
#3

Sedan finns det självklart dåliga saker med rasen men orkar inte skriva det nu🙂

Candy123
2013-08-02 21:12
#4

Men bambis ;) #1 låter ju perfekt :)

🐶HUND-BLOGG (australian kelpie & golden)🙂

😊Instagram @dundee_the_kelpie, @ceciliah_98 och @ciliskaniner🤓

nadilda
2013-08-02 21:27
#5

Sen så är det kul att dom är med på det mesta! "Ska vi köra agility?" "Ja!" Ska vi testa rapport?" Ja!" Ska vi gå på kurs i Freestyle?" Ja!"     o.s.v😉

[Teddies matte]
2013-08-02 22:32
#6

Lämplig storlek, en mellanhund skulle vi ha, en hund som inte fäller eftersom vi får allergiska reaktioner av många som fäller päls. Lagotton reagerade ingen på. Kände till rasen sen innan, väldigt trevliga hundar.

Positivt:

  • Riktig allroundhund, passar till det mesta.
  • Arbetsglad, hänger med på allt med glädje.
  • Väldigt "personlig" och speciell på något sätt, kunde man säga att en hund verkligen "visar känslor" så stämmer Lagotton in.
  • Mycket lättlärd.
  • Fäller inte, luktar inte "hund".

Negativt:

  • Ibland nästan lite för smarta, hittar lätt folks brister, det gäller att vara konsekvent i sin träning och uppfostran
  • Har man en fin trädgård får man räkna med att den kan se lite mindre vacker ut ifall man råkar få en grävmaskin till Lagotto.

De är speciella, på både gott och ont, ingen hund för någon som bara vill ha en sällskapshund, en aktiv hund som måste få jobba med huvudet och de kan vara riktiga clownar mellan varven, gäller att ha lite humor för att passa ihop med denna ras.

Annons:
Snapsen
2013-08-04 19:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Vi har haft boxrar tidigare, alltså rätt krävande brukshundar. Av olika anledningar så ville vi gå ner i storlek, få lite mer päls samt inte fullt så mycket aktivering. Men vi ville ha samma positiva människo och djurälskande hund som boxrarna var. En hund som hänger med på allt liksom.

Valet blev då en lagotto och det mesta verkar ju uppfylla vår önskan men våran är knappt året gammal och just nu är det mycket som rör sig i huvudet på honom iom könsmognaden osv. Så en helt rättvis utvärdering kan jag nog inte ge förrän om en år kanske 😉.

Vad jag märkt hittills är att i jämfört med våra boxrar så är det samma aktivitetsnivå som vi håller när dom var i samma ålder som Eddie är i nu. Vi tränar viltspår på tävlingsnivå, söklekar under skogspromenaderna (gömma leksaken, kasta iväg små godisbitar, kurragömma osv), balansträning (också under skogspromenaderna), lite utställningar, lydnadsträning (med ev sikte på tävling i framtiden) samt att vi nu börjat utöka våra promenader då han nu blivit lite äldre och kan gå lite längre sträckor. Så ganska mycket aktivitet ägnar vi oss åt och jag märker när vi slarvar med den mentala träningen. Han blir inte som boxrarna dvs rastlös och tuggar sönder något i  frustration utan han blir skällig och dryg på katterna framförallt 😟.

Hans mod sviktar lite ibland också men jag hoppas det är övergående iom könsmognadsprocessen för det har uppkommit med den. Jag har aldrig fattat när folk pratat om spökåldern då en boxer är känd för just sitt mod och nyfikenhet och våra har aldrig haft någon sån period. Nu förstår jag vad som menas med det. Han skäller ut soptunnan om den står på fel ställe, skäller ut en hög med grus som inte legat där förr, ett ljud långt bort som verkar obekant osv osv. Han har varit stencool hela valptiden så jag hoppas det går över. Dom har ju annars viss kritik på sig att dom hanterar rädslor dåligt. Men många uppfödare försöker komma till rätta med det, dvs bara avla på dom individer som genomfört MH eller BPH med bra resultat. Så sånt är absolut värt att kolla upp i valet av uppfödare.

Vi har superkul ihop och han är fruktansvärt lättlärd och kontaktsökande. Älskar nosarbete och att simma. Är lätt att ha med sig bland folk och andra djur. Hela familjens kelgris❤️

[erikam]
2013-08-10 14:19
#8

Det finns mycket positivt och några negativa grejer, jag orkar faktiskt inte göra en hel lista så jag kör en på varje.

Positivt: Fäller inget (faaantastiskt)!

Negativt: Lite för liten ras för min smak egentligen.

Upp till toppen
Annons: