Annons:
Etikettbeteende
Läst 2162 ggr
Snapsen
2013-08-16 08:18

Tonårshunden

Har ju glidit på en räksmörgås med hunden hela valptiden. Superenkel valp, trygg, balanserad, lättlärd och trevlig.

Nu blir han om några veckor ett år och guuud vad dryg han är😜🤪

Kan inte längre hälsa normalt på gäster, typ studsar på dom med frambenen och kastar sig iväg, snurrar runt runt och är allmänt tramsig. Han har lärt sig att inte springa fram till dörren så fort det knackar utan sitter fint kvar i vardagsrummet och låter gästerna klä av sig och väntar på att dom ska ta kontakt men i samma sekund dom gör det när han är lugn och fin så kastar han sig fram som en kanonkula 😮. Jag säger till gästerna att vända ryggen till och ignorera men han klättrar på dom och kräver klappar. Jag tar bort honom och hänvisar honom till sin plats i vardagsrummet igen och han lyder fint men i samma stund som jag tycker att ok nu är han lugn igen så tar han om hela ceremonin igen. Tar evigheter innan han slappnar av och låter gästerna vara. Det enda som ibland hjälper är att göra ett godissök så han koncentrerar sig på annat än gästerna.

Han har även fått lättare till skall. Han har varit supertyst hela valptiden och iofs vill jag att han vaktar men nu är det lite mycket. Ok han har lätt att bryta, bara ett par skall sen släpper han det men nog så irriterande under natten😴. Han skäller ett par tre gånger under natten och säkert hör han något, ett djur kanske eller en bil långt borta som låter mer än vanligt (vi bor helt avskilt i skogen). Jag har tom börjat höra hans skall när jag sover i drömmarna….Så det börjar påverka mig med andra ord.

Han är annars supertrevlig att jobba med, promenera med osv. Helt fantastisk vid hund och människomöten. Bryr sig inte det minsta fast kvarterets värsta skällhund möter oss på promenaderna. Barnen 12 och 15 år promenerar med lätthet med honom fast dom mött den stora skällande hunden ett flertal tillfällen. Jag bedömer honom som en väldigt trygg hund, rätt självsäker. Det enda är att jag måste passivitetsträna honom mer, har slarvat lite med det i sommar.

Spårar gör vi regelbundet 1-2 ggr /veckan. Promenerar dagligen i skogen där ett och annat sök läggs in under promenadens gång samt mycket balansträning. Har även börjat ta lite längre koppelpromenader nu när han är lite äldre ett par ggr i veckan, uppåt 6-7 km. Lydnadstränar 1 ggr/veckan.

Gör jag för mycket/för lite? Är han understimulerad/överstimulerad? Eller är han bara en dryg tonåring som bara behöver väntas ut??? Och hur länge kan det ta???😓

Det är tur han är söt…..❤️

Annons:
[Teddies matte]
2013-08-16 15:25
#1

En blandning av att han är i "tonåren" och ev. lite understimulans skulle jag säga.

Nu är han i den åldern att han börjar kräva mer, vad har ni tänkt hålla på med för aktiviteter i framtiden? Ni kan börja på med dem nu. Speciellt viktigt är ju den mentala aktiveringen för Lagotto, så satsa mer på den, samtidigt som ni befäster kommandon och liknande ordentligt som behövs i vardagen.

Snapsen
2013-08-16 18:20
#2

Viltspår är det som vi ägnar åt mest. Anlagsprovet sker inom den närmaste veckan 👍. Han går klockrena 600 meters spår med liggtider upp till 12 timmar. Oblodade vinklar, blindspår osv reder han ut med lätthet. Han älskar att spåra🙂

Tycker det är svårt att balansera upp aktiviteterna. Rädd att jag gör för mycket så han blir överstimulerad. Men då vågar jag trappa upp lite då🙂 Ska nog börja med mer lydnadsträningar, då lydnadstävlingar ev kan kan bli aktuellt i framtiden.

Kommandon tränar vi flera gånger om dagen på typ alla promenader eftersom han är lös mestadels. Han är riktigt vass på inkallning och stanna 😃

Vill även träna kantarellsök men i år är så urdåligt med kantareller här där vi bor så jag känner att det får vänta så förutsättningarna för honom att lyckas blir bättre. Personspår vill vi också prova på men vill fixa viltspåret först så han inte blandar ihop det.

Upp till toppen
Annons: