Annons:
Etikettallmänt
Läst 5880 ggr
Disyerto
2/18/14, 1:11 PM

Tips på bra böcker

Hej! Jag har i många år gått i tankarna av att skaffa hund och någon gång inom de närmaste åren ska min dröm förhoppningsvis gå i uppfyllese. Dock fick jag veta för ca 2år sedan att jag var allergisk mot våra katter och gav tyvärr lite utslag även på hund. Har därefter märkt att jag reagerar på vissa raser och andra inte, därför har mina tankar nu rört sig bla kring Lagotton. Jag känner att jag huvudsakligen är ute efter en intelligent hundras i mellan storlek och jag älskar att vara ute i naturen men behöver någon som motiverar mig. Har aldrig tidigare haft hund eftersom detta har varit tidigare omöjligt när jag fortfarande bodde hemma eftersom min pappa är hundrädd. Nu var det ett tag sedan jag flyttade där ifrån men jag vill förbereda mig noga inför mitt kommande köp. Mina frågor är nu, tycker ni det är helgalet att ens fundera på Lagotton som första hund och om ni har några tips på bra böcker om denna ras?

Mvh Annika - Registrerad uppfödare av gerbiler
kika gärna in på Disyertos hemsida

Annons:
[Teddies matte]
2/18/14, 6:52 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Nejdå, sätter man sig in i rasen och förstår vad den kräver så finns det inga hinder att skaffa den som sin första hund. Bekanta dig med rasen i förväg, gå på rasträffar, tävlingar där Lagottos deltar och hälsa på ägare av rasen. De är ju inte lika enkla som någon mindre sällskapshund t.e.x, de kan vara rätt envisa, livliga och väldigt påhittiga som små, vissa beskriver sina som små monster som valpar, men bara man är beredd på det hela skall det inte vara några problem.

Gå med i gruppen "Vi som har Lagotto" eller "Glada Lagottos" på FB samt googla fram någon aktivitetsgrupp i ditt område, finns många sådana.

I bokväg finns t.ex. den klassiska "Lagotto Romagnolo" av Renée Willes.

nadilda
2/19/14, 7:17 AM
#2

När vi skaffade Dolly så hade ingen i familjen någonsin haft hund förut, och jag måste nog säga att hon har blivit en mycket trevlig hund! 😃

Det som jag missbedömde innan Dolly kom, var hu pass mycket mentalaktivering som behövs. Motionen var jag beredd på, men inte riktigt den mentala biten. Fast det löste sig finfint, vi började träna flera olika grenar, jag drog in i hundträningsvärden och nu så är henne arbetsvilja bland de egenskaper jag gillar mest hos henne.

#1 Har många smarta tips! 🙂

Upp till toppen
Annons: