Annons:
Etikettbeteende
Läst 4020 ggr
fridarebecka
5/1/15, 12:37 PM

Passar lagotto mig?

Har mer och mer börjat fundera på lagotto som nästa valp och har några frågor:

Har lagotto lätt till skall?
Hur är jaktinstinkten? Skulle era lagottos sticka efter t.ex rådjur om den fick chansen?
Hur arbetsvilliga/lyhörda/sammarbetsvilliga är de jämfört med andra raser? Jämför gärna era lagottos med andra raser :)

Annons:
[Teddies matte]
5/3/15, 8:59 AM
#1

Överag har Lagotton inte lätt till skall, den skall inte vara någon skällig hund, däremot kan de ha en del andra ljud för sig, vid lek t.ex. Lagotton skall heller inte ha någon större jaktinstinkt, vilket min inte heller har. Lagotton är en arbetande hund som brukar älska det mesta den får göra tillsammans med andra, Lagotton vill vara med. Sen beror det lite på från vilken uppfödare och kombination man tar, tar man från en aktiv uppfödare kan man få en riktigt bra tränings- och tävlingskompis, själv har jag en väldigt arbetsglad Lagotto som älskar allt i träningsväg. Vill man dock komma långt och det fort utan några större ansträngningar kanske man bör kolla in någon annan ras, med en del Lagottos kan det vara lite utmanande vissa gånger, en del kan vara rätt envisa mellan varven.

nadilda
5/5/15, 4:35 PM
#2

Precis som #1 säger så ska lagotton överlag inte vara en skällig ras. Vår tjej skäller ett par vaktskall om det kommer någon, men absolut inte så mycket att det är störigt. Hon skäller aldrig under träning eller så.

För vår del så är rådjur och fågel inget problem när det kommer till jakt, harar och kaniner är dock skojiga djur enligt Dolly. Men hon  är inte extrem och har börjat skvallra bort det, satt runt 20 minuter på en äng med massa harar och det räckte för att hon skulle be om godis när hon såg dem istället för att vilja springa efter. Är helt säker på att det går att få henne har-ren. 

Det jag gillar med lagotton i träning är att de ofta har en hel del attityd. De följer inte bara blint utan vill veta varför. Dolly är  den första hunden som jag någonsin tränat. Hon är otroligt lättlärd och älskar verkligen att jobba, spelar ingen större roll vad det är vi gör. En riktig liten arbetsmaskin är hon.  Hon har en hel del egen vilja, men för det mesta vill hon detsamma som jag och då tusan ger hon inte upp. Det gäller att samarbeta. Får ofta höra av människor att hon är "mattes tös" när vi tränar, världen runt omkring har ingen större betydelse om hon inte utnyttjar den för att reta mig. 

För övrigt så är jag väldigt imponerad av rasens on/off knapp som ofta är väldigt bra. Dollys är inget undantag hon går från noll till hundra och vice versa utan problem om hon inte är underaktiverad.

fridarebecka
5/6/15, 8:00 AM
#3

Det ni beskriver är precis vad jag är ute efter! Lagotton hoppar bara högre och högre upp på listan😃

wingren
5/21/15, 7:50 PM
#4

Min hund är världens bästa, om det är för att han är en lagotto eller inte kan jag inte svara på ;) Han skäller för o varna när det ringer på dörren eller när någon går in, han kan också skälla när han är taggad och när vi busar. Men främst är det prat, han gnyr o småylar eller hur man ska kalla det. "Ououou" låter det, men jag tycker bara det är mysigt att han svarar när man pratar med honom (: Jag vet inte om han skulle sticka efter vilt då vi inte hamnat i den situationen, tror att han skulle låta bli i 80% av fallen. Han är två år o vi har haft honom sen i juli så inte kunnat träna honom från början så att säga. När vi köpte honom kunde han ingenting, varken sitt namn eller sitta på kommando. Det är helt otroligt vad han har lärt sig på denna korta tiden, spåra, agility, apportera, kommandon som rulla runt o dansa med flera. Jag blir stolt bara jag tänker på det. Lagotton är en ras som behöver aktiveras, som alla andra raser men lite mer skulle jag vilja påstå. Tycker jag att något är kul tycker han det med och det älskar jag med honom. Att kuta runt på stranden och plaska i havet eller en sjö/bäck/å/vattenpöl slår dock allt, så man får inte vara rädd för vatten xD Mowgli (min hund) har en tydlig on/off Knapp och även om han är jättetrött så gör han sitt bästa för att vara mig/oss till lags. Om jag ligger o gråter kommer han o lägger sig jämte med sitt huvud på mitt bröst, om jag springer så springer han, om jag säger hoppa så hoppar han. Men som ovan skrev så vill även han veta varför han ska göra vissa grejer, typ "varför ska jag komma till dig när jag kan stå här o äta gräs" ^^ (hände idag) haha. Vill du ha en rolig hund (som min mamma beskriver honom,) som gillar att jobba, kör på en lagotto! Antar att du redan är införstådd med att det blir en del pälsvård, bad samt att hörselgångarna behöver rensas på hår vilket inte alltid är så populärt. Sammanfattningsvis: mycket rolig ras! Du får gärna fråga mer om det är något specifikt du undrar över för nu måste jag kila!

Upp till toppen
Annons: