Annons:
Etikettpälsvård
Läst 3684 ggr
wingren
2015-06-11 23:30

Klippningar/frisyrer/trimm

Skulle gärna vilja se lite bilder på era hundars klippningar/frisyrer :) bilder på hur ni klippt på huvudet och i ansiktet är extra intressant då jag tycker det är svårt, skulle behöva lite inspiration o tips om ni har ^^

Annons:
[Teddies matte]
2015-06-12 09:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#1

Jag håller min kortklippt, d.v.s. klippning ca var tredje månad med 5:ans skär. Den första bilden med 5:an och på den andra är han handklippt.

[Teddies matte]
2015-06-12 10:04
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Här kommer några exempel på andra Lagottos jag klippt;

wingren
2015-06-16 13:17
#3

Jättesnyggt! Hur får man till såna vackra huvuden? Min hund huvud är bara ett enda fluff, får inte alls till det :/

wingren
2015-06-16 13:17
#4
[Teddies matte]
2015-06-16 13:23
#5

#3 Det är nog bara övning som gäller, har du någon bild på din? 🙂

wingren
2015-06-22 08:45
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Ska vi se om bilden funkar denna gången ^^ la in bilder i förra med men krånglar alltid med mobilen

Annons:
wingren
2015-06-22 08:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Helbild. Ska sätta mig vid datorn och leta upp lite fler strax :)

wingren
2015-06-22 09:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#8

Dem två ovanför i förra inlägget är hur han ser ut nu, med ganska nerrakade öron och jag har inte klippt något alls i ansiktet eller skägget. De två första bilderna i detta inlägget är från när vi köpte honom förra sommaren och han har jättepälsade öron och hårig svans. 3e bilden är från när vi klippt lite mer på öronen och runt ögonen. 4e bilden är nytagen precis som dem i föregående inlägg :)

wingren
2015-06-24 14:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Går tydligen inte o se bilderna i inlägget ovan om man är inne på mobilen :/ iFokus är inte så bra på det här med programmering. Hur klipper man bäst runt ögon o så? Just nu ser han inte så mycket ^^ (Hoppas bilden fungerar denna gången.)

nadilda
2015-07-01 08:48
#10

Så här är vår tjej klippt just nu 🙂 

BonaDea
2015-07-12 20:49
#11

Jag brukar raka kroppen med skär 7. Så klipper jag upp längs nacken till ungefär 2-3 fingrar från den där "knölen" på bakhuvudet. Sedan handklipper jag så att själva bakhuvudet får en fint rundad form och försöker få till en linje framåt, under öron och ut längs käken. Det är bättre att klippa för lite än för mycket. Öronen brukar jag hålla framåt en liten bit i den ställning de normalt brukar ha när de är alerta och glada, så klipper jag huvudet i en rund form så att öronen smälter in när de står i den ställningen. Själva öronlappen klipper jag bara till lite lätt längs kanterna, kom ihåg att hålla fingrarna mot där själva öronlappen är så att du inte klipper i huden! Sedan fortsätter jag forma framsidan av ansiktet. Oftast låter jag ögonbryn osv runt ögonen vara och klipper bara närmast ögonvrårna på näsryggen så att hunden kan se något. Det krävs en hel del övning att få det rätt och ibland misslyckas jag helt totalt fast jag är relativt van. Så det är bara att fortsätta öva, och här fick du mina bästa tips för att få till ett bra huvud! Hoppas du förstår mina beskrivningar. :)

Hälsningar Johanna

Min blogg: teamvinter.blogg.se

wingren
2015-08-20 10:02
#12

Tack så mycket för svar :) funderar faktiskt i o gå en lagotto-klippkurs. Såg nyligen på Facebook att en i närheten anordnat en kurs, ska kolla om hon kommer ha fler :) Just nu ser han heltokig ut eftersom mamma klippte bort mycket hår i ansiktet eftersom han skadat sig o behöver tratt, tyckte att det var bra om han såg så mycket som möjligt ^^ Men till vintern hade det varit lämplig med en kurs, tills dess ska jag följa era tips och tack #11 för utförlig beskrivning :)

Upp till toppen
Annons: